Feliz ano nuevo! - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Esther Zutphen - WaarBenJij.nu Feliz ano nuevo! - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Esther Zutphen - WaarBenJij.nu

Feliz ano nuevo!

Blijf op de hoogte en volg Esther

02 Januari 2013 | Guatemala, Panajachel

Even weer een teken van leven vanuit Verwegistan!
Lago Atitlan is al een geweldige plek maar helemaal met nieuwjaar; samen koken in een geweldig huis van een vriend (met tropische tuin, hangmatten en hut met stookton aka Mayasauna) en 's avonds al het vuurwerk rondom het meer bekijken vanaf het dok..heerlijk! Ik wilde eigenlijk nog helemaal niet naar huis maar goed zoals altijd komt er na vakantie weer een werkperiode voor ons werkpaarden. Over paarden gesproken..na de 9e hond die ik onderweg plat of stukgereden langs de kant van de weg zag liggen, kwam een bizar half paard..dat kan echt alleen hier hoor..bah wat akelig!
Ook Kerst heb ik overleefd..zij het net hoor ;-)
Thuis ben ik niet zo'n super kerstmens, maar kom er hier achter dat wij het toch wel heel gezellig doen met onze tapas, wijntjes, cliche gourmetten en flauwekulkadootjes.
Uiteraard ben ik heel blij met mijn nieuwe loopschoenen (stille hint dat ik wat meer aan mijn conditie moet doen of dikker wordt?) en was het een uitdaging om de 2 gevulde kalkoenen, beenham, puree, salade, appelmoes en sauzen voor de ruim 25 man te koken en warm te houden..maar toch heb ik Nederland met jullie er allemaal in heeeel erg gemist.
Zeker na mijn appelbom, zoals mijn taart na mijn ruzie met de oven werd gedoopt.. Ik zou het dessert maken (appelkruimelplaatkoek, mooi woord voor galgje) en ik kreeg een ovenplaat aangereikt om het op te maken..die later niet in de oven blijkt te passen ("heb je het vantevoren niet gepast dan??" "nee, tuurlijk niet als jullie mij dit geven ga ik er vanuit dat het past), we het schuin in de oven hebben gedaan, al het deeg er afliep, heel de keuken onder rook stond en ik zwaar over de zeik het in ovenschalen heb gepropt om nog iets te redden. Mooi was dat iedereen het erg lekker vond haha..

En natuurlijk hebben we hier de 13e Baktun overleefd, het einde van een Mayaperiode (we zitten nu weer in Baktun 1). De indiginas hier hebben gestreden tegen het ministerie van toerisme omdat ze niet wilde dat "hun" feest uitgebuit zou worden en dat hebben ze aardig gewonnen. In Guatemala, bakermat van de Mayabeschaving, is Baktun redelijk mild voorbij gegaan..

Werk vind ik nog steeds heel leuk, maar heb wel wat kritische kanttekeningen zoals een goede beleidsmedewerker betaamt..
Ik ga de komende tijd me meer richten op operationeel management aangezien onze manager binnenkort voorgoed terug naar Engeland gaat. Een leuke en leerzame uitdaging in het spaans (?!)
Ben laatst al in plaats van haar op werkbezoek geweest in San Marcos waar de aardbeving zware schade heeft toegebracht. Mogelijk kunnen we in samenwerking met een koffiefarm iets betekenen..
Een van de kids van de gezinnen waar we pas gebouwd hebben (Carlos, 8 jaar en zwakbegaafd) heeft zich bezeerd bij het helpen van zijn pa op het land..met een machete in zijn zij..20 hechtingen..arm joch..hou een extra oogje op hem hoor!

Nou luitjes, ben benieuwd hoe slecht het weer daar is, wie het met wie doet, wat voor roddels de showbiz heeft, welke apps populair zijn (hier doet Angry Birds net zijn intrede, dus alle merchandise is naar hier verscheept..) maar vooral hoe het met jullie en alle aanstaande kids gaat!

En lieve Rolfie, hoop dat je het zonder Viccie ook fijn hebt..

Liefs, Es

Oh jaaaaaa...mam en sis: thanks voor de leuke kaartjes en de opblaasuil krijgt een leuk plekje hier!

Tinus: jouw pakketje is denk ik in handen van de postbodebende gevallen.. :-(

  • 02 Januari 2013 - 11:21

    Truus Hagen:

    Hallo Esther;
    De beste wensen voor 2013 en dat het een goed jaar voor jou mag worden.
    Ik hoorde al van ons Bep dat het zo geweldig was in jullie vakantie huis, ook ik heb oud en nieuw gevierd bij Wilma en Peter.
    Zondag was de nieuwjaars borrel bij Henk en Diny en de oliebollen waren als van ouds.
    Volgende week moet ik nog een eindpresentatie doen bij Korein en dan zit ons Afrika avontuur er op.
    Dan kan ik me helemaal toeleggen op het studeren want dat staat ook weer voor de deur , moet dit jaar examen doen.
    Bij ons gaat alles verder goed en over vier weken krijgen we te horen of Suzan en Rob een zoon of dochter er bij krijgen .
    groetjes uit een regenachtig nederland waar de temperatuur eigenlijk te hoog is voor de tijd van het jaar (geef mij maar een echte winter)
    kus van tante Truus

  • 02 Januari 2013 - 16:58

    Mama:


    hoi esther,

    vooralsnog een heel gelukkig nieuwjaar vanuit nederland ook voor william en familie
    heb je al n kaart ontvangen??

    wat n mooie foto's. die van die honden lijkt wel joutube, en ik zag ook lekkere pudding die al bijna op was .
    en t mooie uitzicht van het weekend naar t meer super.

    hier alles oke en na de nodige oliebollen vandaag weer gewerkt. net naar de kapper geweest, oh ja de vader van ome rien (frans liebregts) is gisteren overleden hoor nog wanneer de crematie is

    wel lekker de dagen zijn al weer aan t lengen. t wordt nu pas donker, 17.00 uur
    ga eens kijken wat ik ga eten .biefreepjes gebakken aardappeltjes en gemengde groente
    en chocolademousse, lekker....

    nou de groetjes en tot de volgende keer
    xxxxxxxxxxxxxx

  • 02 Januari 2013 - 18:09

    Mama:

    es, is dat een van jouw ratjes????

  • 02 Januari 2013 - 18:26

    Frans En Corien:

    Hoi Esther,

    ook namens ons de beste wensen voor het nieuwe jaar. Wij doen het nog steeds met elkaar, het weer is niet zo denderend en Rafael en Silvie gaan uit elkaar. Nu ben je weer helemaal op de hoogte, hihi!

    Groetjes Frans en Corien

  • 02 Januari 2013 - 18:57

    Patrick Steijn:

    Tjeeeee Esther wa hedde gij unnu dikke kop gekrege zeg!!!!
    Whahahahahaa nee hoor grapje!!! Ennuhhh stel dat het WEL zo was, ben ik degene die dat zeker mag zeggen haha toch??

    Mooie foto's weer en zo, ik baal nog steeds dat je het naar je zin hebt daar want ik mis je nog elke dag hier op het (inmiddels dus) saaie werk in Den Bosch :-)

    Verder loopt hier alles goed eigenlijk, alleen het weer is van slag, nog steeds 10 graden en veel regen. Geen vorst en elfstedentochten dus!!

    En wist je al dat Rafaël en Silvy uit elkaar zijn?

    Verder geen nieuws oh jawel, afgelopen maanden al 2 BOT-jes gehad! ;-)

    tot snel!

    Patjo Powerrrrrrr

  • 03 Januari 2013 - 04:56

    Es:

    Hey mams,

    Ja, kreeg een berichtje dat Victor (de witte rat) in zijn hangmatje ingeslapen is. Ben heel blij dat het bij Marielle was, had geen betere plek voor ze kunnen vinden.

  • 03 Januari 2013 - 10:59

    Tineke En Piet:

    Hoi Lieve Essie,

    Las net je leuke nieuwjaars verslag, wat maak jij toch weer allemaal mee.. en toch vierde je liever kerst in Holland ..haha je bent van harte welkom volgend jaar hoor..
    Hier is het nat en de wei achter ons huis is zo verzadigd dat we met de riek rond moeten om gaten te maken anders blijft het helemaal staan.. bah wil voorjaarszon en vooral blaadjes aan de boom.
    Maandag voor de kerst huis gezellig gemaakt, alles klaar rond twee uur, 5 meiden in de auto gedaan en heerlijk in t zonnetje (ja ja t is december!) bij wit Holland gewandeld. Kijk ik op mijn horloge, shit half 4 geweest en ik zou skypen om 1600 uur met Essie.. nou de bossen door gevlogen, twee verbaasde echtparen ingehaald met en rotgang want ik was aan de late kant. Vanwege de grote plassen in de jachtlaan had ik mijn auto ook ver weg moeten parkeren.. ook dat nog haha, gauw piet gebeld, zet de laptop aan, ik ben er zo. ja hoor 15.57 rijdt ik de oprit op, gooi de honden de tuin in en ren naar de laptop.. skype aan.. Geen Essie.. hmm wat nou,.. het stond toch echt in mijn agenda.. Maandag 1600 uur! Volgende poging vrijdag 4 januari 1400 uur?? Stuur me ff een mailtje ter bevestiging okee??
    Met kerst hebben we hier gourmet gedaan met Moeder van Piet en Marleen en Tinus. En oud jaar natuurlijk monopolie met Cor en Els, en ik heb VET gewonnen.. lachen weer en weer laat het bedje in.
    1 Jan brak en lam naar de nieuwjaars borrels links en rechts.. . Gister samen wezen uit eten bij de japanner in Tilburg ENJOII, heerlijk weer. We hadden iets te vieren (jij weet wat op 2 jan. 2013)?
    Verder geen nieuws, ben de keuken apparatuur aan t verkopen, voor als de nieuwe keuken komt.
    Nou Essie hoop je morgen te zien op skype, hele dikke knuf tinus xxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 03 Januari 2013 - 11:07

    Tinus:

    He essie,

    Vergat ik nog.. postbode bende?? Ik had nog hoop omdat je zei dat t soms wel 6 weken kon duren..
    echt wel jammer was zo leuk.. grrrr als ik ze tegen kom he... haha x

  • 07 Januari 2013 - 11:13

    Talitha:

    Wat een verhalen en belevenissen weer. Kan je zeggen dat kerst en nieuwjaar op het Afrikaanse continent toch raar blijft. Ben geen kerstmens, maar kerst associeer ik toch met kou (en misschien sneeuw) en niet met slippers, korte broek en 25 graden. Maar ja....als ik mag kiezen: kerst op het Afrikaanse continent:-)

    Het nieuwe jaar zijn we dus allebei goed begonnen en mag vandaag weer aan het werk. Altijd lastig, maar ja...eens moet de eerste dag zijn. Laat maar even weten of as zaterdag/zondag 16 uur uit komt om te skypen. Kunnen we even goed bijpraten over alle ontwikkelingen in Tilburg / Antigua e.o.

    xxx Talitha

  • 11 Januari 2013 - 18:04

    Sjakie:

    Lieve lieve Es,

    Een heel gelukkig, gezond en succesvol 2013 toegewenst.

    Heb genoten van ons skypje. Hier hebben we met kerst eerst mijn zus op diner gehad, ontraditioneel hebben we indisch gegeten. De dag daarna hebben we een kalkoen papiaments geleerd middels een caribische vulling en tot slot hebben we een avondje "Hollands" gedaan (Pffffff) Een gourmet gedaan samen.

    Met oud en nieuw 2 honden en de buurtjes hier, wat oliebollen, vuurwerk en champoepel en mijn wisseling van cijfertjes is volmaakt. In de dagen erna ben ik niet alleen flink gestraft op de weegschaal maar ook met de diabetes. Eigenlijk sinds eergisteren pas weer op orde.

    Druk bezig met de voorbereiding van de vakantie die over 2,5 weken van start gaat. Ben er "meer dan aan toe" zeg maar... Maleisie, Phuket en Ko lanta mogen zich gaan voorbereiden op onze komst. Ooohhhhh heb er zo'n zin in! Lekker duiken en zo.

    Bij de brandweer gaat men het MVSO-traject vormgeven... ben benieuwd, maar het gaat niet veel goeds brengen vrees ik. Onze RegCdt schermt al met " we mogen blij zijn dat we werk hebben in deze tijden en we hebben zelf de regie over de reorganisatie"... nou, tel uit je winst. kannie wachten!

    O ja roddels: Voetballer v/d Vaart gaat scheiden van Syliva. Mosckovitch rekent zich in deze zaak nog ff verder rijk: 1500 euri reiskosten voor een dienstreisje van 2 km. etc etc etc....
    en zo kan ik nog wel ff doorgaan.

    Spreek je gauw weer.

    Kussies van ons alledrie





  • 22 Januari 2013 - 22:51

    Wilma Van Hattem:

    Hallo Esther.

    Zo dat is weer even geleden.Ik heb vanmiddag mijn fiets ontdooid.Mijn remmen waren vast gevroren.
    [gek he] is wist niet dat dat kon.Maar het was vanmorgen best eng bij de rotonde kempenweg /oude grintweg.
    Moest hard fietsen was aan de late kant.Ik had voorrang met mijn fiets maar er was een chauffeur,die zag mij niet.Toen moest ik remmen wat niet ging,poe poe alles ging net goed. Zo de winter mag voor mij vertrekken.
    Laat de lente maar komen. Willem en Debbie hebben het erg druk in hun huisje.Sjuul met zijn Marieke en studie Peter met zijn fietsen en ik bij de`n bakker.We hebben een vergadering gehad bij de bakker en moeten mee denken voor een nieuwe winkel.Dus er gaat van alles veranderen.
    He nog iets de Zeeman is weg in de Poort.Jammer weer iets weg in Oirschot!
    Esther, dikke kus, van tante Wilma ome Peer Willem Debbie Sjuul Marieke

  • 24 Januari 2013 - 08:24

    Coen:

    Ha Essie,
    even een berichtje vanuit de Vogelstraat!

    Hoe gaat ie daar? Aan je verslagen te lezen als een vis in het water.
    Ben ook benieuwd wat de toekomst gaat brengen!
    Hier gaat uiteraard alles z'n gangetje.
    We hopen je snel weer een keer op de kazerne HT te treffen!

    Greeeeeeeetzzzzzzzzzz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Panajachel

Esther

Dat komt nog...:-)

Actief sinds 26 April 2012
Verslag gelezen: 649
Totaal aantal bezoekers 22573

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2011 - 24 September 2011

Colombia

30 Augustus 2012 - 30 November -0001

Latino America!!

Landen bezocht: