Time flies.. - Reisverslag uit Chajul, Guatemala van Esther Zutphen - WaarBenJij.nu Time flies.. - Reisverslag uit Chajul, Guatemala van Esther Zutphen - WaarBenJij.nu

Time flies..

Blijf op de hoogte en volg Esther

04 Februari 2013 | Guatemala, Chajul

Hola!

Pffffieeeeuwwwww..en voorbij was januari..
Ben ik de enige die het zo snel vind gaan..de tijd?

Tja wat valt er te vertellen van januari?
Ik heb een supergroep uit Australie gehad om te begeleiden voor Constru Casa, mijn god..die gasten komen echt van down under.. Echt heel veel lol mee gehad, maar ze vooral niet bij proberen te houden met drinken op de afscheidsavond..die ze niet in een leuke bar maar in een ranzige kantine hier in Antigua hadden.
Ben voor het werk afgereisd naar Chajul, waar slechts een klein deel van de bevolking spaans spreekt en de meerderheid Ixil, een inheemse taal waar echt niks van te maken is. We hebben in Chajul een pilot gedraaid met de bouw van 5 woningen, een uitdaging voor onze bouwvakkers om met de families te communiceren: ze vonden het nog moeilijker dan dat ze het soms met de buitenlandse vrijwilligers vinden. In dezelfde trip hebben we ook de opening bijgewoond van een school voor gehandicapte kinderen die we gebouwd hebben. Een unicum, want deze kinderen gaan in Guatemala vaak nooit naar school en worden "binnen gehouden".
Een Canadees tv-programma heeft de finale van een outdoorcompetition in Guatemala opgenomen en de finalisten een dagje met ons laten bouwen, klein filmpje heb ik laatst al op mijn Facebook pagina gezet.
Afgelopen week zijn we naar Ceilan geweest, een dorpje op de voet van de Fuego..inderdaad die vulkaan die laatst uitgebarsten is. Nou hij is nog actief genoeg: hij laat de aarde schudden, maakt vreemde geluiden en laat kleine asdeeltjes neerdalen.. Een supermooie omgeving wel, maar ik zou er geen huis willen hebben..
Vrijdag hebben we een hele mooie afscheidsfilm opgenomen met de bouwvakkers en een familie waarvoor we aan het bouwen zijn. Het huis was gedoneerd door een oud-vrijwilliger die mee zou komen bouwen, maar te horen had gekregen dat hij kanker had. Woensdags werd zijn trip geannuleerd voor die zaterdag en vrijdags is hij al overleden..zo snel is het ineens gegaan. Enjoy life is mijn motto!
Nou zoals jullie horen bestaat het grootste deel van mijn tijd hier uit werken..

En voor de verandering nog een bruiloft! Van mijn Nederlandse collegaatje dit keer. Een heel relaxte, intieme bruiloft op een geweldig dakterras met uitzicht over Antigua. En daarna met een clubje nog wat naborrelen in een lokale bar.
Ook een babyshower heb ik deze maand gehad..ook een aparte belevenis omdat
A) degene die het organiseert haar vrienden uitnodigt (en de zwangere eigenlijk "gast" is
B) je allemaal spelletjes gaat doen met de dames (en zoals ook bij bruiloften het heel gewoon is, je de tafelversiering kan meenemen?!)
C) de enveloppen in bijzijn van iedereen worden opgemaakt en het geld wordt geteld.
Rare lui die Guatemalteken hoor ;-)

Het plan is om volgend weekend naar San Cristobal en Palenque (Mexico) te gaan omdat mijn visa gaat verlopen en ik 72 uur het land uit moet voordat ze me weer toelaten..Goh wat vervelend om te moeten reizen..zin in!!

Nou luitjes, eigenlijk is het dat wel zo'n beetje.

Dikke kus!

Alle jarigen van januari die ik vergeten ben: nog gefeliciteerd!

Tante Diny en ome Henk: nog bedankt voor jullie kaartje, superleuk om hier post te krijgen..duurt alleen weken voordat het aan komt..

Tinus&Piet: heeeeeerlijk pepernoten!! (ook in februari ;-))

Tante Wilma: hopelijk hoef je je fiets nu niet meer te ontdooien?

Willem&Deb: hoe vordert jullie stekkie?


  • 04 Februari 2013 - 08:13

    Patrick Steijn:

    Mogge Essie!!!!!!

    Poeh, jij vind het wel snel gaan allemaal, maar ik heb wel effe hééél lang moeten wachten op dit volgende berichtje vind ik hoor :-) :-)
    Goed om weer iets van je te horen en we missen je hier nog elke dag!!!

    Ben blij dat ik weer wat avoturen heb kunnen lezen van je en maak me inmiddels steeds minder ongerust over je. Dus ik denk tegen de tijd dat je weer "terug" komt mijn ongerustheid gewoon helemaal over is hahahah.

    Meske geniet lekker verder daar!!! Ik ben SUPERTROTS op je!!!!!

    Greetz PATJO!

  • 04 Februari 2013 - 09:44

    Aletha:

    Hi Esther,

    Wat klinkt dat allemaal heerlijk burgerlijk...werken, bruiloft, babyshower, reizen...als je de omgeving wegdenkt is het hier precies hetzelfde ;-) (behalve dat ik het land niet tijdelijk hoef te verlaten)! Leuk om weer een berichtje van je te lezen en leuk om te zien (en lezen) dat je het naar je zin hebt. Ik zeg een duidelijk geval van 'Enjoy life'. Hou dat vast!

    X Aletha

  • 04 Februari 2013 - 10:27

    Truus Hagen:

    Ha die Esther,
    Leuk weer al die verhalen van je , ben stiekem wel een beetje jaloers dat jij daar nog steeds zit.
    Het ziet er allemaal zo mooi en relaxt uit.Ik heb van de week op de site van homeplan zitten kijken.
    Hier vroegen ze vrijwilligers om huisjes te bouwen. erg verleidelijk maar je moest een flinke zak met eigen geld meebrengen. En ja dat heb ik niet meer.Dus maar weer fijn verder dromen.
    Bij jullie worden de envelopen meteen geteld, in afrika geef je geld in de kerk en ook dat wordt voor in de kerk geteld en hardop medegedeeld wat jou schip heeft opgehaald. ik vond het ook een vreemde gewaarwording.
    een fijn weekendje en geniet nog van de tijd die je daar bent ...........Enjoy life
    tante Truus

  • 04 Februari 2013 - 12:44

    Maartje:

    Ziet er gaaf uit Esther!!
    Super leuk om je avonturen te lezen en om de foto’s te bekijken.
    Geniet er nog van!

    Liefs, Maartje


  • 04 Februari 2013 - 18:14

    Mama:

    ha meisje,

    ja de tijd vliegt, wat n leuke foto's. zo meteen naar de gym al weer even geleden dat ik daar naar toe kon, er is altijd iets wat er tussen kwam.en even bijbuurten.
    vanmiddag vergadering v.d. zonnebloem, we hebben weer n leuke midwinterdag gehad in de enck. ondanks de sneeuw en glad toch circa 100 gasten. maar vanaf januari ga ik het bezoekwerk coordineren en nieuwe gasten screenen.
    nou werk ze en een fijn weekend in mexico
    p.s. di 12 febr. mijn 1e spaanse les, je hoort er nog van

  • 04 Februari 2013 - 20:43

    Talitha:

    Time flies, maar dat is altijd met hele leuke dingen. Afgelopen weekend voor het eerst weer aan carnaval geproeft en komend weekend zal ik er toch echt weer aan moeten geloven. Zijn voor het eerst in paar jaar weer compleet met de meiden, dus ik moet wel. Ach ja, even inkomen en als je eenmaal gewend bent aan het hossen dan ben je zo drie feestelijke dagen verder. Voor de zekerheid maandag maar vrij genomen als het zondag erg gezellig is.

    Foto's zien er trouwens weer echt goed uit. Dan krijg je toch meteen zin om langs te komen en te kijken wat je daar allemaal aan het doen bent, maar dat gaat voor april niet meer gebeuren. Want...het gaat door!!!! Vlieg eind augustus naar Kaapstad voor 5-6 maanden. Heb er nu al zin, maar nog een hoop te regelen. Maar daar weet jij alles vanaf! En daarna moet ik maar even kijken of ik nog ga reizen (hangt ook van de financiën af). En dan weet ik nog niet of ik in Afrika blijf of eindelijk een ander stuk van Zuid-Amerika ga verkennen. Ach, alles lijkt nu nog mogelijk in ieder geval. Na carnaval maar weer een skype date plannen om je weer goed bij te praten. Zal wel carnavals pic sturen van onze geweldige outfit;)

    Ciao chica, xxx

  • 14 Februari 2013 - 13:22

    Rene:

    Hoi Esther,
    erg leuk om je belevenissen te lezen! je doet het toch allemaal maar even.

    Hier is het natuurlijk wegens je afwezigheid een enorme puinhoop, hoe hard ze ook werken, je wordt gemist!

    Heel; veel plezier en werk ze!


    Groet Rene

  • 13 Maart 2013 - 20:27

    Tineke :

    Hallo lieffie, wat een leuk verslag en wat lig jij alweer midden in bed bij iedereen,..
    feestje links en party rechts, geniet er maar van.
    Hoe is t met de plannen van t weekend/ Ga je iets leuks doen met William?
    En gaat dan de hele familie ook mee of mag je zoiets ook samen doen zonder dat ze
    daardoor zichzelf gepasseerd voelen? Als je en iets met de familie doet en daarna samen iets onderneemt
    is iedereen tevreden toch? Ja hier spreekt de bemiddelaarster..haha
    He kan me voorstellen dat je nu voor die paar weken geen andere baan meer aan t zoeken bent en zodoende
    eens lekker kan genieten van t leven.. hoop dat je daar mee bezig bent, leef met je mee en lees graag je reisverslagen.. nog maar een paar weken en dan ben je weer hier.. kom je puppies kijken dan ? en de keuken bewonderen en samen iets leuks doen, kan niet wachten/.... aah duurt t lang!
    KNUFFEL xxxx

  • 18 Maart 2013 - 14:30

    Roel En Maartje:

    Hallo Esther,

    da's alweer effe geleden, maar zoals bij velen natuurlijk eventjes wel uit het oog maar niet uit het hart!!!!

    Inmiddels afgelopen weekend voor de eerste keer als bevelvoerder een wedstrijd mee gedraaid. Leuke ervaring en eigenlijk ging het zelfs niet zo slecht. Maar er zijn nog vele verbeter puntjes bij mezelf en zeker ook bij de nieuwe samengestelde ploeg............die verhalen vertel ik je nog wel een keertje, haha.

    Ben je al bezig aan je afscheidstoernee, of wil je dat eigenlijk nog helemaal niet?
    Ik wens je in elk geval nog heel veel plezier, succes en geniet nog even die andere ervaring, er volgen er waarschijnlijk nog veel in je leven.

    Groetjes uit Oirschot,
    Roel en Maartje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Chajul

Esther

Dat komt nog...:-)

Actief sinds 26 April 2012
Verslag gelezen: 592
Totaal aantal bezoekers 22578

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2011 - 24 September 2011

Colombia

30 Augustus 2012 - 30 November -0001

Latino America!!

Landen bezocht: