Terremoto - Reisverslag uit San Marcos, Guatemala van Esther Zutphen - WaarBenJij.nu Terremoto - Reisverslag uit San Marcos, Guatemala van Esther Zutphen - WaarBenJij.nu

Terremoto

Blijf op de hoogte en volg Esther

09 November 2012 | Guatemala, San Marcos

Ja, nu voel ik me pas echt in Latijns-Amerika!! Maandag hebben ze hier in het dorp een gast geliquideerd (om 6 uur 's avonds in een drukke straat) en gisteren een flinke aardbeving..
Moet zeggen dat wij buitenlanders al lang en breed buiten stonden voordat alle Guatemalteken aangerend kwamen haha..
Rare gewaarwording om zo'n 58 seconden op en neer geschud te worden.
Op het moment dat ik dacht dat het over was, zag ik de pick-up echter nog steeds in vering op en neer bewegen, heel bizar..
Ook hier doet Twitter zijn werk en zijn de kranten er meester in om de meest gruwelijke foto's en dramatische verhalen te vertellen: een brandweerman knielend bij een hoop stenen waar nog net een hoofd en een megaplas bloed uit komt, een oma die uitgegraven wordt met haar kleinkind in de armen: mensen smullen er hier van lijkt wel. Ik vind het nogal respectloos..
Het vreemdste moment is om na zo'n beving weer naar binnen en verder te gaan met je werk.. je zit gewoon continue in de starthouding..
San Marcos, een plek hier zo'n 250 km vandaan, is het zwaarst getroffen.. een plek waar we binnenkort zouden gaan starten met een bouwproject..hopelijk kunnen we de mensen nog helpen daar..

Ik ben vandeweek meegeweest naar een preconstruction meeting, een eerste gesprek met families waar we een huis voor gaan bouwen: zij krijgen dan dingen uitgelegd als dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor het sjouwen van het materiaal naar hun bouwlocatie als er geen pick-up kan komen, dat ze beter niet op open vuur binnen kunnen koken omdat dan hun hele huis zwart wordt, dat ze hun fietsen niet boven op het dak moeten bewaren omdat de dakplaten daar niet voor gemaakt zijn..haha..allemaal dingen waar ik nooit aan zou hebben gedacht om uit te moeten leggen..

Oh ja..de Fiambre vond ik maar niks..maar misschien kwam dat door een klein katertje na Halloween.. ;-)

x Esther

Tinus: hoe was het paardrijden? En hebben jullie de keuken al besteld? Enne..bewaar een zakje chocolade pepernoten voor mij!!

Sjakie: wat heerlijk dat jullie een reisje in het vooruitzicht hebben, wanneer gaan jullie?

Peter en Kees: is de kaderdag goed verlopen?

Leontien: A'dam-Dakar?? Gaaf!


  • 09 November 2012 - 08:43

    Patrick Steijn:

    Mogge Esther,
    Goed om weer iets van je te horen na die "gruwelijke" aardbevingbeelden die we hier uiteraard ook gezien hebben.....

    Lekker zo'n liquidatie midden op straat!! Was vast een vervelende jongen :-)

    Hey ik lees dat je goed bezig bent!! En dat jij niet wist dat je geen fietsen op dak moet leggen valt me dan weer behoorlijk van je tegen!!!! Hahahaha mafkees!!!

    Vandaag en morgen zijn de kaderdagen, we geven als BOT 4 workshops, leuk he! Vandaag 2 en morgen ook twee, morgen doe ik het ook! Ben reuze benieuwd op de reakties!!!

    Nou, hou je taai daar, laat je niet liquideren en vooral GEEN FIETSEN OP HET DAK!!!!
    En mocht je een vuurtje willen stoken, doe dat dan buiten hahahahahaa

    Doeiiiiiii

  • 09 November 2012 - 11:43

    Truus Hagen:

    Ha die Esther,
    Heftig hoor om zo iemand op straat te zien liggen. zo erg is het niet bij ons .Maar als je zegt dat je wel alleen kan lopen omdat het niet zo ver is, krijg je meteen commentaar als nee hoor dat is veel te gevaarlijk.
    Wij beginnen aan ons laatste weekje en hebben nog een Afrikaanse bruiloft in het verschiet.Ben benieuwd hoe dat er aan toe gaat maar ik denk dat we lang in de kerk zullen zitten.
    Afgelopen weekend ook nog in een leeuwenfarm geweest, ik dacht eerstnog bha gewoon een dieren tuin maar dat was toch niet zo .we hebben geknuffelt met een leeuwenwelpje en in het hok gestaan van een cheetha.Kei gaaf.We moeten deze week onze opdrachten afronden en afscheid nemen van de kinderen.snik snik maar ook fijn om dan weer mijn eigen kids in mijn arme te sluiten.

    groetjes een dikke kus en we houden contact.
    tante Truus

  • 09 November 2012 - 11:45

    Truus Hagen :

    dat krijg je er van als je niet zoveel computerervaring hebt en ongeduldig bent.

    sorry sorry sorry tante truus

  • 09 November 2012 - 21:30

    Patrick Bertrams:

    Toch elke weer spannende reisverhalen, een liquidatie, aardbeving,
    Je moeder is op bezoek geweest op de kazerne, maar dat heb je misschien al gezien,
    Veel plezier , tot het volgende nieuws,

    Groetjes patrick

  • 10 November 2012 - 19:49

    Marceel Bongers:

    Hoi Esther,

    Best heftig wat je allemaal meemaakt!
    Misschien goed als enkele BOT-leden naar jou afreizen om te ondersteunen.
    Zal ik alvast twee tickets boeken, want je weet we komen altijd met z'n tweeën!
    Gisteren een goede kaderdag gehad met interessante uitdagingen voor het BOT.
    Ben benieuwd hoe het vandaag gegaan is.
    Maar Peter en Kees vertellen daar misschien wel wat meer over.
    Nou Esther, doe voorzichtig, maar geniet ook vooral van al die onverwachte mooie zaken die zich voordoen, want gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel!

    heel veel groetjes vanuit Zeeland,

    Marcel Bonger

  • 11 November 2012 - 12:24

    Mama:

    hallo, hoe gaat het ?

    gisteren je vriendinnen op de koffie gehad en natuurlijk ben jij onderwerp van gesprek
    was heel gezellig en we Zijn benieuwd naar alle ontwikkelingen daar in antigua
    zie je binnenkort weer op skype, laat maar weten
    veel liefs, kssssssss

  • 12 November 2012 - 14:29

    Wilmavan Hattem:

    Hallo Esther

    Alles weer zijn gangetje,wat een avontuur,daar met de aardbeving.
    Ik zou ook een van de eerste zijn die buiten staat.haha.

    Willem en Debbie zijn erg hun best aan het doen om een huisje te schoren,het is erg leuk om te zien dat ze het reuze naar hun zin hebben.Het koken de was boodschappen.werken en af en toe uitgaan.
    Het komt allemaal goed.

    Sjuul is druk met werk en studie,zijn eerste tentamen gehad.Ook dit komt allemaal goed.

    Peter en Wilma gewoon,huisje boompje beestje.
    Esther,dikke vette kus Wilma,en veel groetjes.

  • 13 November 2012 - 22:10

    Kees En Monique:

    Hoi Esther.
    Wat leuk om je verhalen te lezen. Dit is toch wel een heel ander wereldje.
    Ik kwam vorige week je moeder tegen, dus heb even geïnformeerd hoe het met je ging
    nadat we over de aardbeving gelezen hadden. Zij vertelde me over deze site, dus ben vanavond
    aan het lezen geslagen. Kees is op bijscholing van FR, dus nu heb ik een keer de computer tot mijn
    beschikking. (haha) ik zal het hem straks ook laten lezen.
    We wensen je nog heel veel onvergetelijke ervaringen toe, en gaan vanaf nu meer van je verhalen lezen.
    Lieve groetjes van Kees en Monique

  • 14 November 2012 - 17:49

    Sjakie:

    Hey Essie...

    Die quake..., da's nog eens anders dan trillen op de muziek van David Guetta! Caramba.. dat zal inderdaad paniek en verwarring geweest zijn daar! Tja, soms zijn regeltjes wél goed als je het hebt over al die gruwel in de kranten en social media.

    Vakantie? 30-1.... 3 weken toeren in maleisie en thailand, -> duiken in Phuket en Ko Lanta. afkikken in een 5*-tje in Kuala Lumpur. Hopelijk binnenkort ff what's-appen of skype?

    Grtz. S+H+N

  • 15 November 2012 - 08:49

    Iara:

    Hola Corazon de melon!!

    Apenas tuve tiempo de leer tu blog me encanto :) recibi tu mensaje esta manañna por Whatsapp me da gusto que todo esta bien despues del terremoto, vi en las noticias y me asuste mucho.
    Tengo muchas cosas que contarte cuando hablamos por Skipe? Lo de Mexico todo va bien mi mama esta organizando la boda y yo contanto los dias para estar en Mexico.

    Hablamos muy pronto te mando miles de abrazos y besos y disfruta todo lo que estas haciendo.

    Hasta pronto.

    Iara


  • 16 November 2012 - 15:37

    Bob:

    He es,

    Heftig!! Ik dacht eens even een stukje over je ervaringen te gaan lezen maar dit is wel heftig. En dan ook nog even een liquidatie midden op straat. Gelukkig kun je het navertellen. Bij ons liggen de (gestolen) fietsen ook gewoon op het dak en daar kijken we niet eens meer vanop ;). Verder past een vuurtje stoken past wel in het kwadrantenmodel. Laat die lui maar hier gaan stoken!

    "Ons" WO stukje os nog steeds niet afgetikt maar we komen steeds dichter bij het eindpunt.

    Veel plezier nog

    groeten uit het (wijze) oosten van de regio.

    Bob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, San Marcos

Esther

Dat komt nog...:-)

Actief sinds 26 April 2012
Verslag gelezen: 508
Totaal aantal bezoekers 22715

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2011 - 24 September 2011

Colombia

30 Augustus 2012 - 30 November -0001

Latino America!!

Landen bezocht: