Bijna zomer.. - Reisverslag uit Chichicastenango, Guatemala van Esther Zutphen - WaarBenJij.nu Bijna zomer.. - Reisverslag uit Chichicastenango, Guatemala van Esther Zutphen - WaarBenJij.nu

Bijna zomer..

Blijf op de hoogte en volg Esther

29 Oktober 2012 | Guatemala, Chichicastenango

Had ik al gezegd dat ik het hier heel fijn vind??

Het is zo lekker om 's ochtends op te staan, je slaapkamerdeur open te doen en in het zonnetje in de tuin te staan.. Vers fruit met yoghurt eten en op de scooter (en ja, ik heb mijn eerste 160 uur werken geinvesteerd in een helm..mijn tweede loontje worden nieuwe banden..) richting werk..een weg met continue uitzicht op de vulkaan Agua.. in een schattig klein dorpje waar iedereen nog goedemorgen tegen elkaar zegt..tussen de kids door over de speelplaats (alhoewel ze nu 3 maanden vakantie hebben) naar kantoor.. iedereen zoent elkaar daar goededag, de eerste zet lekker koffie en we gaan met een glimlach aan de slag.. Even vergeten we alle corrupte politici, onderdrukking van de Maya bevolking, onveiligheid op straat (noot van Guatemalteek hier: iedereen hier wordt vermoord om een reden en vaak is het beter zonder diegene)..
Dat vergeten we gewoon als we 's avonds niet meer alleen over straat gaan en in plaats daarvan met de hele familie vanaf het dakterras kijken naar de wensballonnen die opgelaten worden ter gelegenheid van een heilige, het vuurwerk wat afgestoken wordt, de volle maan die de vulkanen Fuego en Acatenango verlicht.
Guatemala, het land met de meeste potentie in de regio, maar wat maar niet vooruit lijkt te komen..
Het land waar ik afgelopen week in het golfplaten tijdelijke huisje van de familie Ordonez estofado de pollo heb gegeten met de vrijwilligers en bouwvakkers om te vieren dat hun Constru Casa huisje klaar was. Een dankmaal met een emotioneel dankwoord van de hele familie..

Afgelopen weekend ben ik met Ton en William naar het vulkaanmeer Lago Atitlan geweest. In mijn herinnering een van de mooiste plekken die ik ooit bezocht had en...gelukkig was dat nog steeds zo!
We hebben wat dorpjes bezocht om uiteindelijk toevallig bij hetzelfde hostel terecht te komen waar ik 11 jaar geleden heb geslapen..toen er nog geen elektriciteit en stromend water was, maar een versleten bed (meer een matras met een grote ligkuil) en een schorpioen op mijn kamer..
Dat alles is nu veel moderner, echter de sfeer was nog net zo gemoedelijk..zelfgeschreven liedjes zingen, heerlijk eten en een verkleedpartij waar de oude hippies van het meer ook op af kwamen..

Ook de markt van Chichicastenango was nog hetzelfde.. Ik heb echt super genoten van al die kleuren en geuren! Alleen soms zou ik wel even willen dat ik 20 centimeter kleiner was, getint en donker haar had zodat ik wat anoniemer rond kon lopen..me niet zo'n toerist hoef te voelen ;-)

Ton: bij deze nogmaals hartelijk dank voor het heerlijke weekend, echt superleuk dat je me op bent komen zoeken en dat we nog even "werkoverleg" hebben gehad haha.

Deze week ga ik waarschijinlijk niet de vliegers kijken maar heel traditioneel met de familie Fiambre eten.. ben benieuwd..

Sjakie: ik heb een paar berichtjes van je verwijderd ;-P zullen we een keertje in het weekend Skypen?

Mam; de opnamen waren heel lekker (hoefde eigenlijk alleen maar te eten en te drinken) en gezellig. Ze zijn voor een hotel-restaurant wat Panza Verde genaamd is, je moet ze maar eens googlen.

Willem en Deb: ja, is een superbuurtje waar jullie wonen hoor! Doe je ze allemaal de groetjes?

Peter: thanks voor je berichtje, hoe is het met de BOT'ers?

Tinus: ik heb je een keertje een berichtje gestuurd toen je online was op Skype maar niks meer gehoord. Afgelopen weekend was ik op pad, misschien kunnen we het dit weekend proberen?

Michael: maar met een Cado 3 de winter ingaan is toch wel fijn :-P

Xx


  • 29 Oktober 2012 - 21:25

    Michael:

    Mooi, begin ik binnenkort aan de Europese tegenhanger: Bijna winter... ;-)

  • 30 Oktober 2012 - 12:13

    Patrick:

    Leuk om weer een leuk verslag te lezen, en dan ook dat heerlijke zomerse weer, hier zijn de dagen helaas weer kort en guur.
    Veel plezier,
    Groetjes patrick

  • 30 Oktober 2012 - 13:56

    Mama:

    ha meisje, wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.

    hier is t nu koud en saai we missen de zon en de klok is verzet, ook wennen
    spreek je straks, kssssssss

  • 30 Oktober 2012 - 15:34

    Tante Truus:

    Hoi Esther,
    Leuk om te lezen dat jij het ook zo naar je zin hebt. Hier is het ook goed vertoeven.
    We hebben voor Afrikaanse begrippen niet zo'n mooi weer ( veel regen en onweer ).
    Maar ja daar zijn we ook niet voor hier.Heb je mijn mail gekregen daar heb ik mijn weekend in de Philanesberg beschreven(safari) het was geweldig daar.
    ook ik geniet van al die vriendelijke mensen hier, en hier wordt ook heel wat geknuffelt en begroet.
    Nog een fijne tijd en tot mails.
    tante truus

  • 30 Oktober 2012 - 17:43

    Theo Fonken:

    Hoi Essther,
    Fijn om te lezen dat het goed met je gaat,we missen je hier wel.
    gr. Theo

  • 30 Oktober 2012 - 17:44

    Theo Fonken:

    Sorry 1 s teveel

  • 30 Oktober 2012 - 18:55

    Emmy:

    Ha Esther,

    Goed te lezen dat jullie een fijn toeristisch weekend hebben gehad aan het meer van Atitlan. Het lijkt idd of de tijd in Chichi stil heeft gestaan, zelfs na 35 jaar!
    Nog een paar nachtjes en dan is Ton weer thuis. Ik ben benieuwd naar zijn verhalen en foto's.
    Fijne tijd,

    hartelijke groeten,

    Emmy

  • 30 Oktober 2012 - 22:11

    Tinus:

    He lieffie,

    Kom net vd yoga en nu eerst mijn ernstig achterstallige ,mail beantwoorden.
    Begin uiteraard met jouw nieuwe reiverslag, dan ben ik weer bij. je hebt t net zo druk als hier altijd..haha
    He de klok is verzet en bij jullie ? Of is er nu 8 uur verschil? Laat maar weten.
    En ik kan zaterdag/zondag avond wel skypen , hoe laat kun je want zaterdag overdag ben ik weg.
    Wat jammer dat ik je misliep heb echt niet in de gaten gehad dat jij een berichtje had gestuurd via skype. ik hoor dan altijd een soort blup geluid en die heb ik wel een keer gehoord en direct, (want dan wordt ik heel snel) gereageerd maar jij was niet online, je wolkje was open en niet gesloten... jammer jammer jammer.. Moet je echt ff zien en spreken...
    Ik ben reuze blij dat je je leventje zo lekker oppakt en het goed naar je zin hebt. Vandaag nog een keer je brief gelezen van het afscheid op schiphol, had ik ff nodig.
    Hier alles okee behalve dat ik weer ernstig verkeerd aan het eten ben en dus twee kilo aangekomen, balen. Maar dat krijg je he, de chocolade pepernoten liggen weer in de gangkast.. euh in de winkel haha en die kan ik niet weerstaan. Jij bent echt veel verstandiger met je verse fruit en yoghurt..hmm
    Hier is het elke dag blad vegen en harken en blazen, wat een boel blad weer. Elke dag een grote container naar de stortplaats rijden.
    Woensdag 7 november ga ik western rijden met Petra en Maeycke in Starnmeer bij Hoorn.
    Heb al heeel lang niet meer gereden dus dat zal wel spierpijn worden. Het is een echt western paard met vlekken , zo'n bonte. Willeke en evelyne martijn en timo waren hier vorige week en die hebben mijn cap meegenomen. Dus die hebben we in elk geval. Zondag was het super lekker weer en heb ik met 2 meiden hier uit de straat gewandeld, heerlijk en lekker gelachen samen. op die route moet ik altijd aan jouw denken, bij wit holland.
    ik kwam de vader van Ad nog tegen en die liep gewoon te wandelen...
    hij was twee maanden geleden zo ziek, dus ik was zo verbaasd hem daar te treffen.
    Dan het nieuwtje vd week: We zijn een keuekn aan het uitzoeken: Noga/ zacht grijze deurtjes met een vertikale groef met een bijna zwart granieten blad.. als t betaalbaar is .. haha we laten donderdag de offerte maken. Toch wel spannend, hoe zou het staan? Nou ik ga stoppen, dikke kus XXX Tinus en Piet
    (die een dikke schram op zijn bolleke heeft, ocherme.. hij liep vast tegen een balk aan, toen hij zijn moedr aan het helpen was met blad wegbrengen.. zielig he?)

  • 30 Oktober 2012 - 22:52

    Sjakie...:

    Gelukkig hou je de controle, ook over mijn berichten hahaha... dank voor het verwijderen.

    Mooi dat het plekje op de wereld waar je goede herinneringen aan had is gebleven zoals je gedacht had. Je verhaaltje doet me denken aan mijn tijd in Thailand. Heerlijk....

    Noah is net tegen me aangekropen, de kachel is aan, er valt een bui en ik ben doodop. Geen zomer dus! Het zal wel te maken hebben met de overgang van de zomertijd. Daarbij heb ik al een week of 6 een kou bij me dus je brgrijpt wel dat ik zwaar behoefte heb aan wat vers fruit. Gelukkig hebben we eergister een reisje geboekt: Kuala Lumpur, Phuket, Koh Lanta en terug.

    Daarna: Volgend jaar september/oktober zijn we weer gevraagd door Bamboo Bali !!! YIppie!!!
    18 november staat een spinningmarathon van 5 uur op het sportschema, ik vraag me elke dag meer en meer af of ik dit slim heb aangepakt door dit project zo prestigieus aan te pakken. :-)

    Skypen.. prima, leuk!! Whatsapp je mailadres ff. Mijn titel op skype is nogal privé als je snapt wat ik bedoel.

    Brommer ze, let op loslopende cavia's en cocastruiken. Ga je sien!!

    Sjakie
    Oh ja.. ik zal 1x drukken op het groene vlakje....
    Kusjes van ons, lik van Noah.

  • 31 Oktober 2012 - 17:10

    Ton Schots:

    Hoi Esther,
    hartelijk dank voor het leuke weekend dat we hadden in jouw mooie landje.
    De hartelijke groeten aan William, Salva en Mary.
    Over 3 uurtjes stap ik in het vliegtuig terug naar het koude Nederland. Ik kijk er naar uit mijn kleinkinderen weer te zien.
    Nogmaals bedankt en blijf genieten,
    Ton

  • 01 November 2012 - 09:06

    Isabella:

    Ha Esther,

    Blij te lezen dat je het naar je zin hebt (ondanks de "beperkingen") Lekker hoor, de zomer voor de deur. Wij hebben van de week een nieuwe CV besteld. Van de andere kant, de winterbetekend ook Kerst en da's dan ook weer gezellig. Tja, en na de kerst worden de dagen al weer langer, dan nog carnaval en dan staat de lente alweer voor de deur! Tijd vliegt. Geeft niet als je maar me vliegt heb ik net geleerd! ;)

    Heel veel groetjes en succes daar!

    xxx

    Isabella

  • 03 November 2012 - 10:17

    Mama:

    goeiemorgen, effe checken of er nog nieuws is, het gaat je goed.
    gisteren de familie op bezoek gehad en de worstebroodjes gingen er goed in
    tante betsie was er ook bij, en vertelde grappige verhalen over vroeger en over opa
    vandaag naar tante jeanne en misschien riekie die zijn jarig
    nou de groetjes en ksssssss

  • 04 November 2012 - 21:58

    Peter:

    Hoi Esther,

    Ja het gaat goed met de BOT'ers, morgen vroeg een bijeenkomst jawel al om 07.00 uur in rosmalen, vrijdag staan we met een workshop op de kaderdag om ons te presenteren als BOTérs.
    leuk je reisverslag te lezen. groetjes Peter

  • 04 November 2012 - 21:58

    Peter:

    Hoi Esther,

    Ja het gaat goed met de BOT'ers, morgen vroeg een bijeenkomst jawel al om 07.00 uur in rosmalen, vrijdag staan we met een workshop op de kaderdag om ons te presenteren als BOTérs.
    leuk je reisverslag te lezen. groetjes Peter

  • 05 November 2012 - 15:43

    Leontine:

    Hoi Esther.
    Wat fijn om te lezen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt.
    En ook de herinneringen er nog steeds zijn
    Thijs van Lenny is aan de tocht Amsterdam - Dacar begonnen.
    Met zijn oude volvo.
    Dit is een sponsertocht voor goede doelen Thijs heeft er erg naar uitgekeken
    Hij blijft 4 weken weg.
    Esther blijf genieten en vele belevenissen meemaken.
    Liefs en groetjes van mij.

  • 05 November 2012 - 20:24

    Kees:

    Hoi Esther,
    Vanmorgen om 5.45 uur dacht ik aan je,hoe zou het gaan met ons cordinator BOT ver weg van de nederlande.
    Maar had geen tijd om eens je site te bezoeken, hadden nml om 7.00 uur een afspraak met overige collega's nml we hadden een voorbespreken ingepland voor de komende kader dagen.
    Nu 20.00 uur dacht ik, nu maak ik tijd om te zien hoe het met Esther gaat.
    Wat ik verneem is dat het je heel goed gaat, ik krijg al kriemels om samen met men partner daar eens op vacantie willen.
    Ook nog bedankt voor je persoonlijke woorden, die als bijlage in mijn envellope was bijgevoegd.
    Maak er iets mooi's van maak ons nieuwsgierig om ook eens die kant op te gaan.

    groetjes, Cees

  • 28 November 2012 - 22:11

    John En Han Van Nuinen:

    hoi esther we hebben nog een nieuwtje wimke is namelijk geslaagd voor zijn rijbewijs en heeft een seat ibiza gekocht. Hij was ergblij want na drie keer ben je voort echt blij dat je niet meer terug hoeft.IK hoor van jullie mam dat het goed met je gaat en het lekker loopt in de liefde. Misschien ga je straks terug naar het veer zuiden maar eerst lekker genieten en tot april.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Chichicastenango

Esther

Dat komt nog...:-)

Actief sinds 26 April 2012
Verslag gelezen: 1027
Totaal aantal bezoekers 22593

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2011 - 24 September 2011

Colombia

30 Augustus 2012 - 30 November -0001

Latino America!!

Landen bezocht: